פוסט קצת ארוך אבל שווה קריאה, עד תחילת שנות ה 2000 אולפני הקלטה היו פותחים לך את הדלת אם היית חלק מהדברים הבאים: מהעשירון העליון, זמר גדול, סוכן גדול או הבעלים… היית צריך להיות VIP עם תעודות. היום כשאולפני ההקלטה הפכו לאתר הבילוי של כמעט כל אחד מאיתנו, והרשתות החברתיות פותחות את דלתן לכל אומן באשר הוא אדם, נוצרה תעשיית פלייליסט שמשנה את צורתה מדי חודש, לטוב ולרע, נזכיר קצת מתקופות הזוהר של אומני ישראלי (ראה ערך זוהר ארגוב ז״ל) אומן בסדר גודל ארצי שהיה יושב שעות על גבי שעות כדי להוציא לאור ״טייק״ אחד מוצלח שהיה מוגש על צלחת וייניל ענקית שנקראית ״תקליט״, מן דיסק ענקי שמכיל מספר זעום של רצועות אודיו שבשביל לסחוב אותו היית צריך תיק מיוחד כדי לשמור שלא יישבר, עם הזמן התקני האחסון הלכו והתכווצו, הפס המגנטי ישב בתוך ״קסטה״ קטנה (קלטת אודיו), בשנות ה 80 כשהעידן הדיגיטלי נכנס לכל בית כמעט, אחסנו את היצירות המוקלטות בתוך דיסק שניגן ה״דיסקמן״, ולמרות חוסר היציבות נהנינו מאד לשמוע את הרצועות נתקעות וקופצות, לא שבתקליט זה נתקע יותר טוב.. השתדרגנו, אבל עם הזמן התקני האחסון התכווצו ולא רק, גם הכילו בתוכם כמות גדולה יותר של רצועות אודיו, התקליט הכיל בתוכו 1-7 יצירות, הקסטה 10-14 יצירות, הדיסק עד 100 יצירות ואז הגיחו לביתנו ההארד-דיסק הנייד והדיסק און קי הישראלי שכבר הכילו בתוכם עם השנים אלפי שירים שישבו על כף היד. שימושי? כן! אבל לצערנו, פסיכו-טכנולוגית, העניין גרם לירידה גם בערך היצירה, פתאום יצירה מוסיקלית היא סך הכל כמה מאות ביטים בינאריים, ספרות.. שיושבות בתוך פלסטיק בגודל של ציפורן.. בשביל מה לקנות אלבום? בשביל מה לקנות דיסק בכלל? המושג ״אלבום פלטינה״ הלך ונעלם באופק האינטרנטי, הלך וירד ערכה הכלכלי של יצירה מוסיקלית שהיום נגישה ללא עלות ביוטיוב, בפייסבוק בטיק-טוק ושאר אפליקציות עולמיות, פתאום ההכנסות היחידות של אמנים הן אך ורק על הבמה, ואם יתמזל מזלם יוטיוב יכניסו להם עוד כמה שקלים טובים, גם אנחנו, אולפן הקלטות שהיה עד לא מזמן מגיש את המוצר שלו בתוך דיסק מעוצב, הרגיש קצת ״זול״ לדחוף בתוך דיסק און קי בין מאות יצירו אחרות שכבר שכנו שם.. יצירה חדשה שתעבור ימי הסתגלות עם החבר׳ה הותיקים.. תקראו לי משוגע.. אבל ככה זה מרגיש, שלא תטעו, אנחנו עדיין מגישים רצועות בדיסק און קי למעוניינים, אבל איך נלחמים בכדור השלג ההפוך הזה? אז חשבנו המון ומצאנו! ניתן ליצירה לשבת בהיכל תהילה מפואר משלה ושל האומן שלה, בואו נקרא לו ״הסטודיו שלי״
פוסטים אחרונים
- הכל יהיה בסדר 13 באוקטובר 2024
- שנה טובה ומוסיקה 2 באוקטובר 2024
- מה זה חוג סטודיו קידס? 30 ביולי 2024
- ואם אי פעם אמות (עדי ברוך ז"ל) 9 בדצמבר 2023
- זה מתחיל בצעד – קול הקיץ 8 בדצמבר 2023
תגובות אחרונות
- רף סטודיו על פיתוח קול 1X1
- אורנית על חוג סטודיו קידס
- רף סטודיו על הקלטות לאירועים
- לילך מרסיאנו על הקלטות לאירועים
- אורית פ על מקהלת קול הקיץ
קטגוריות
- דרך העבודה (11)
- הקלטת שיר (8)
- חרבות ברזל (6)
- מאחורי הקלעים (14)
- פיתוח קול (8)
פוסטים מובילים
הכל יהיה בסדר
•
13 באוקטובר 2024
שנה טובה ומוסיקה
•
2 באוקטובר 2024
מה זה חוג סטודיו קידס?
•
30 ביולי 2024
ואם אי פעם אמות (עדי ברוך ז"ל)
•
9 בדצמבר 2023
זה מתחיל בצעד – קול הקיץ
•
8 בדצמבר 2023
מתחם המוסיקה נפתח מחדש בחינם
•
6 בנובמבר 2023
ילדות מוסיקלית
•
21 בספטמבר 2023
רפי דיבונו – ביוגרפיה 2022
•
13 בנובמבר 2022
סינגל השנה | אגם חזן מאשקלון
•
25 באוקטובר 2022
הקלטת שירה לנשים מהמגזר הדתי
•
8 במרץ 2022
פרוייקט יום המילה הטובה 2022
•
21 בפברואר 2022
הסטודיו שלי – פרופיל אומנים
•
3 בינואר 2022
כל יום כאן הוא כמו נס
•
20 באוגוסט 2021
מה?! לשיר בלי יכולת לשמוע
•
20 באפריל 2021
האם המוסיקה שווה היום פחות?
•
18 בפברואר 2021
קבלו עמוד אישי משלכם בחינם!
•
17 בפברואר 2021
אני אצליח בתור זמר/ת?
•
14 בפברואר 2021
מהי "עריכת הקסם"?
•
14 בפברואר 2021
ההגרלה על הקלטת שיר במתנה 2021
•
9 בפברואר 2021
סוגרים סגר 2
•
22 באוקטובר 2020
איך שרים נכון?
•
29 ביולי 2020
איך להופיע עם פלייבק מלא?
•
27 ביולי 2020
איזה שיר מתאים לי להקליט?
•
27 ביולי 2020
רף סטודיו ומהנדס הקול הטוב בעולם
•
18 ביולי 2020
ברוכים הבאים לבלוג הרשמי שלנו
•
5 ביוני 2020
כל אומן יסכים איתך בנושא הזה, הטכנולוגיה, הנגישות… עצוב עם זאת גם שמח! מה שבטוח מוסיקה היא לנצח, לא משנה איך היא מגיעה!
בדיוק בשביל זה העלינו את הפוסט הזה רוני היקר/ה כדי שלא נאבד תקווה 🙂
חבר'ה כל הכבוד לכם, פוסט מדהים!
וואלה יש משהו במה שאתה אומר… למרות שחלק לא יסכימו איתך
צודק לגמרי לא תמיד מסכימים על הכל!
זה היופי במוסיקה 🙂